Ayniy zamondoshlari xotirasida

16.04.13 | yabgu

http//photoload.ru/data/2a/26/f6/2a26f6e17b082f625c274f2cb169d979.jpg


<b>Ayniy zamondoshlari xotirasida / Айний замондошлари хотирасида</b>
Author: Kollektiv
Composer & To'plovchi: Majid Hasanov
Publisher: Toshkent.,G'afur G'ulom nashriyoti
Publication date: 1978
Number of pages: 224
Format / Quality: PDF
Size: 7,32 Мb
Language: Uzbek

Цитата:
XX аср ўзбек ва тожик адабиётларига улкан &#1203;исса &#1179;ўшган ато&#1179;ли адиб, олим ва жамоат арбоби Садриддин Айний мо&#1203;ир олим, тарихчи ва адабиётшунос сифатида ўзбек ва тожик адабиёти тарихи юзасидан катта илмий-тад&#1179;и&#1179;от ишларини олиб борган. Адиб Ўзбекистон Фанлар академиясининг фахрий аъзоси &#1203;амда Тожикистон Фанлар академиясининг &#1203;а&#1179;и&#1179;ий аъзоси &#1179;илиб сайланган.

Таржимаи &#1203;ол

Раскрыть
Ватан олдидаги унутилмас хизматлари инобатга олиниб, унга 2001 йилда унга «Буюк хизматлари учун» ордени берилган.
XX аср ўзбек ва тожик адабиётларига улкан &#1203;исса &#1179;ўшган ато&#1179;ли адиб, олим ва жамоат арбоби Садриддин Айний 1878 йилнинг 15 апрелида Бухоро амирлигига &#1179;арашли &#1170;иждувон туманининг Соктаре &#1179;ишло&#1171;ида дунёга келган.

Олти ёшидан мактабга &#1179;атнай бошлаган Садриддин 1890 йилда Бухорога келиб, Мир Араб, Бадалбек, Олимхон мадрасаларида таълим олган. Мадрасани тугатгач, янги усул мактабларида муаллимлик &#1179;илган.

1917 йил Февраль ин&#1179;илобидан кейин Ўрта Осиёнинг турли ша&#1203;арларида исти&#1179;лол учун кураш &#1203;аракатлари бошланиб кетди. Садриддин Айний амирликка &#1179;арши &#1203;аракатларда &#1179;атнашгани учун зиндонга ташланди.

С. Айний мо&#1203;ир олим, тарихчи ва адабиётшунос сифатида ўзбек ва тожик адабиёти тарихи юзасидан катта илмий-тад&#1179;и&#1179;от ишларини олиб борди. Унинг Ўрта осиёлик буюк шоир ва олимлар - Рудакий, Саъдий, ибн Сино, Васфий, Бедил, Алишер Навоий, А&#1203;мад Дониш каби сиймолар &#1203;а&#1179;ида ёзган илмий асарлари ни&#1203;оятда &#1179;имматли. Ана шундай салмо&#1179;ли тад&#1179;и&#1179;отлари учун унга филология фанлари доктори илмий даражаси берилган.

Адиб Ўзбекистон Фанлар академиясининг фахрий аъзоси &#1203;амда Тожикистон Фанлар академиясининг &#1203;а&#1179;и&#1179;ий аъзоси &#1179;илиб сайланган. Бир неча йиллар давомида Алишер Навоий номидаги Самар&#1179;анд Давлат дорилфунунининг профессори ва Тожикистон Фанлар академияси ташкил топган кундан бошлабо&#1179; унинг президенти сифатида хизмат &#1179;илган.

Садриддин Айний 1954 йилнинг 15 июлида Душанбе ша&#1203;рида вафот этган. Не бахтки, адиб вафотидан кейин ярим аср ўтган бўлса &#1203;ам, Ватан олдидаги унутилмас хизматлари инобатга олиниб, 2001 йилда унга «Буюк хизматлари учун» ордени берилди.

Садриддин Айний ХХ асрнинг буюк ва такрорланмас ёзувчисидир. Унинг &#1203;аёт ва ижод йўли XIX асрнинг охирги чораги ва ХХ асрнинг биринчи ярмидаги ижтимоий-сиёсий ва адабий жараёнларнинг &#1171;оятда мураккаб ва дол&#1171;али ўзанларида кечди. Йигирма йилга я&#1179;ин мадраса таълимини олган, амирлик тузумининг &#1203;амда кейинги ижтимоий-сиёсий ўзгаришларни ич-ичидан билган.

Баъзан &#1179;ата&#1171;онликлар ва камситишларга учраган бу улкан адиб ўз асарларида хал&#1179; &#1203;аётини бутун мураккабликлари билан бадиий тасвирлаш ор&#1179;али тарих ва даврни ўзига хос бирлаштириб, ХХ асрнинг аввалида шакллана бошлаган янги адабиётнинг асосчиларидан бири, йирик адабий сиймо сифатида бўй кўрсата олди.

Садриддин Айний &#1203;аётлигидаё&#1179; &#1170;арб ва Шар&#1179; мамлакатларида танилган &#1203;амда чехиялик доктор Иржи Бечка, олмониялик доктор Манфред Лоренц, эронлик профессор Сайид Нафисий, аф&#1171;онистонлик адиб Сарвари Гўё, россиялик профессор Александр Болдыревлар &#1203;ам, маш&#1203;ур дар&#1171;аларимиз &#1170;афур &#1170;улом, Ойбек, Комил Яшин, Мирзо Турсунзода ва Зулфияхонимлар &#1203;ам устод Айний деб ардо&#1179;лаган ва эътироф этган улу&#1171; сиймо эди.

Вафотидан кейин (1954) бу сиймонинг эътибори, &#1179;олдирган илмий-адабий меросининг &#1179;адр-&#1179;иймати янада кўркамро&#1179; ва салмо&#1179;лиро&#1179; тарзда &#1179;адрлана бошлади.

1962 йили Осиё ва Африка ёзувчиларининг &#1178;о&#1203;ирада ўтказилган анжуманида устод Айний &#1203;индистонлик Робиндранат Тагор, хитойлик Лу Син, &#1179;о&#1203;иралик То&#1203;о &#1202;усайн &#1179;аторида Шар&#1179;нинг мумтоз адиби деб эълон &#1179;илинди.

1978 йилда эса устод Айний таваллудининг 100 йиллиги ЮНЕСКО &#1179;арори билан кенг нишонланди. Муста&#1179;иллик даврида Ватанимизнинг улкан мукофоти – “Буюк хизматлари учун” ордени билан та&#1179;дирланди.

ХХ аср адабиёти ва илмининг ардо&#1179;ли сиймоларидан бири бўлган устод Айнийнинг олижаноб шахсий фазилати, бой илмий-адабий мероси мумтоз адабиёт ва маданият тарихини синчиклаб холисона ўрганишда, XXI аср кишиларини, келажаги порло&#1179; Ўзбекистоннинг баркамол ёшларини ватанпарварлик, хал&#1179;севарлик ва фидойилик, &#1203;алоллик пок эъти&#1179;одлилик ру&#1203;ида тарбиялашда ўз &#1203;иссасини &#1179;ўшадиган умрбо&#1179;ий маънавий-илмий бойлигимиздир.

Айнийнинг жами илми дониши, бутун борли&#1171;и Бухородан келиб чи&#1179;ади. Унинг ижод равна&#1179;и, гулшани &#1203;ам Бухородан. Бухоро унга илму адаб ўргатди.
Жалол Икромий

Айний “Судхўрнинг ўлими” номли асарида Бухоро амирлиги давридаги во&#1179;еаларни тасвирлайди. Бу асарда ёзувчи бош&#1179;ача жанрга мурожаат &#1179;илади. “Дохунда”, “&#1178;уллар” ва “Етим” асарларидаги айрим во&#1179;еаларни тасвирлаганда учрайдиган юмор ва сатира элементлари “Судхўрнинг ўлими” повестида биринчи планга &#1179;ўйилади. Бу асарда ёзувчи мукаммал сатирик образлар яратади. &#1178;ори Ишкамба образи кўп жи&#1203;атдан рус классик адабиёти образларини, Пушкин асаридаги Барон ёки Гоголь асаридаги Плюшкин образларини эслатади. Бу асарда адиб психологик тасвирнинг ажойиб намунасини кўрсатган.
Абдулла &#1178;а&#1203;&#1203;ор

Садриддин Айний кў&#1203;на-классик адабиётни яхши ва атрофлича билади. Унинг асарларида ма&#1171;из бор. Киши ў&#1179;иса зерикмайди, асарларини ў&#1179;иган сари кишини ўзига тортади.
Абдулла &#1178;одирий

Шар&#1179; адабиётининг билимдони бу донишманд о&#1171;амизни кўрар эканмиз, &#1203;ар &#1179;айсимиз унинг замондоши бўлганимиздек &#1171;оят мамнун бўлардик, фахрланардик. Садриддин Айний ўзининг узлуксиз ва унумли ме&#1203;нати билан барчамизга ўрнак эди. Айний янги тожик адабиётининг асосчиси бўлиши шарафига эга бўлди ва шунинг ила барча замонавий ўзбек адабиёти тара&#1179;&#1179;иётида &#1203;ам катта мав&#1179;е эгаллади.
Ойбек

Айний Шар&#1179; маданиятини эгаллаган зўр билимдон, шар&#1179; маданиятининг энг яхши томонларининг тар&#1171;иботчиси эди. Айни пайтда, у &#1170;арб маданиятини &#1203;ам ўзлаштириб олишга улгурди.
Альфред Курелла

Айний фа&#1179;ат Шар&#1179;&#1179;а хос талант, Бухоро тупро&#1171;ида ту&#1171;илиши мумкин бўлган буюк истеъдод. Айний адиб ва инсон, мутафаккир аллома, курашчи ва мураббий сифатида хал&#1179; &#1203;аёти ва ру&#1203;иятининг тини&#1179; кўзгуси, хал&#1179; портретидир.
Очил То&#1171;аев

Айнийнинг шеърлари, повесть, романлари, бир забардаст олим, академик сифатида ёзган илмий тад&#1179;и&#1179;от асарлари, хусусан &#1203;ар икки о&#1171;айни хал&#1179; – тожик ва ўзбекларнинг адабиёт тарихларини, тарихий адабий бисотларини равшанлантириб беришда &#1179;илган хизматлари каттакон бир хазинадир. &#1170;афур &#1170;улом

...Айний манераси жуда содда, сиртдан &#1179;араганда хотиржам, оши&#1179;майди. Аммо китобхон Шар&#1179;имизнинг кекса донишманди Айний &#1179;ахрамонларида шунчалик &#1203;а&#1179;&#1179;оний &#1171;азаб, зўр э&#1203;тирослар билан намоён бўлганини пай&#1179;айди. Хал&#1179;ни тарих тўл&#1179;инида кўрсатиш Садриддин Айнийнинг севимли ракурсидир. Хал&#1179; жуда содда ва ажойиб одамлар тимсолида берилади.

Айний золимлар, фанатиклар, &#1179;аллобларнинг эски дунёси, “Бухорои шариф” билан узил-кесил, шаф&#1179;атсизлик билан хисоб-китоб &#1179;илди. Унинг айбномаларини рад этиб бўлмайди...

Айнийнинг ажойиб нарсалари – катта ва кичик асарлари кўп, мен китобхонларни унинг &#1171;оят ажойиб сатирик повести – “Судхўрнинг ўлими” билан танишиб чи&#1179;ишга &#1179;из&#1171;ин давъат этмо&#1179;чиман. Унда бени&#1203;оя кучли ижтимоий заряд бор. Унда сатирикнинг Бухоро Гобсекини жуда яхши тасаввур этиш имконини берадиган улкан, буюк ма&#1203;оратини кўрамиз.

Чингиз Айтматов
Фаолияти

Садриддин Айнийнинг адабий фаолияти ўтган асрнинг 90-йилларида шеър ёзиш билан бошланган. Унинг биринчи асари «Гули сурх» («&#1178;изил гул») 1897 йили яратилган. Шундан сўнг мактаблар учун «Та&#1203;сиб ус-сиёбон» («Болалар тарбияси» 1909) номли ў&#1179;иш китобини тузиб, нашр эттирган.
У Октябр тўнтаришидан кейин ўзбек ва тожик тилларида даъваткор шеърлар, маршлар яратиб, уларни «Ин&#1179;илоб уч&#1179;унлари» (1923) тўпламида нашр этди.
Ёзувчи «Бухоро жаллодлари» (1922) &#1179;иссасида амир амалдорларининг да&#1203;шатли жабр-зулмини, гуно&#1203;сиз кишиларнинг &#1179;атл этилишларини, «Одина» (1927) &#1179;иссасида эса ме&#1203;наткаш хал&#1179;нинг о&#1171;ир &#1179;исмати ва фожиали &#1203;аётини жонли тасвирлаб берди.
С. Айнийнинг дастлабки «Дохунда» романи 1929-1930 йилларда яратилган бўлиб, унда маърифатга интилган ёш то&#1171;ли йигитнинг &#1203;аёт йўли умумлашгандир. Кейинги «&#1178;уллар» романи 1934 йилда Тошкентда ўзбек тилида, 1935 йилда эса Душанбеда тожик тилида нашр &#1179;илинди.
«&#1178;уллар» романининг бош &#1179;а&#1203;рамони тарихни &#1203;аракатга келтирувчи куч хал&#1179; ва унинг соди&#1179; фарзандларидир, деган хулосага етаклайди.
С. Айнийнинг «Судхўрнинг ўлими» (1937) &#1179;иссасидаги бош &#1179;а&#1203;рамон &#1178;ори Ишкамба жа&#1203;он адабиётидаги Плюшкин ва Гобсек каби мумтоз образлар билан бир &#1179;аторда туради. Иккинчи жа&#1203;он уруши йилларида С. Айний «Марши инти&#1179;ом», «Му&#1179;анна &#1179;ўз&#1171;олони», «Темур Малик» каби ватанпарварлик ру&#1203;идаги илмий ва бадиий асарларини яратди. У хал&#1179; ижодидан, фольклор асарларидан кенг фойдаланган &#1203;одца «Етти бошли дев» асарини ёзди.
С. Айнийнинг урушдан кейинги тикланиш йилларида яратган асарлари орасида тўрт жилдлик «Эсдаликлар»и (1949-1954) ало&#1203;ида ажралиб туради. С. Айнийнинг «Эсдаликлар», «Судхўрнинг ўлими» &#1179;иссалари, шунингдек, «Дохунда» ва «&#1178;уллар» романлари болгар, немис, поляк, венгер, хитой, француз, румин, &#1203;инд, чех ва бош&#1179;а тилларга таржима &#1179;илинган.

«Эсдаликлар» (таржимаи &#1203;ол асари), «Та&#1203;сибус - сибён» («Пок бола»), «Ёшлар тарбияси» (1909) дарслиги, «Буxоро жаллодлари» (1922), «Одина» (1924), «&#1178;улбобо ёки икки озод» (1928), «Етим» (1940), «Судxўрнинг ўлими» (1939), «Эски мактаб» (1935) каби киссалар, «Доxунда» (1930), «&#1178;уллар» (1934) каби романлар, «Тожик адабиётидан намуналар» (1926), «&#1178;из бола ёки Холида» (1924), «Алишер Навоий», «Устод Рўдакий» каби илмий тад&#1179;и&#1179;отлари ва бош&#1179;алар.
<div align="center">
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
</div>

Поделитесь записью в соцсетях с помощью кнопок:

Просмотров: 1866
Рейтинг:
  • 0