Jomiy va Navoiy / Жомий ва Навоий

02.01.13 | tatarbi

http//photoload.ru/data/9c/eb/2e/9ceb2e6b29723511fcb3cb3bfe7b7ff2.jpg


<b>Jomiy va Navoiy / Жомий ва Навоий</b>
Authtor: Abdurahmon Jomiy,Alisher Navoiy / Абдура&#1203;мон Жомий,Алишер Навоий
Composer & Comment: Porso Shamsiyev / Порсо Шамсиев
Editor: Suyima G'aniyeva/ Суйима &#1170;аниева
Publisher: Тошкент,.Фан
Publication date: 1966
Number of pages: 154
Format / Quality: PDF
Size: 7,3 Mb
Language: Uzbek

Цитата:
Абдура&#1203;мон Жомийнинг "&#1202;афт авранг", Алишер Навоийниш- "Хамса", "Хазойин ул-мао-ни" асарлари шу давр адабиётининг шо&#1203; асарлари эди. Жомий етти достондан иборат тўпламига "&#1202;афт авранг" ("Етти тахт") деб ном &#1179;ўяр экан, Темурийлар сулоласидан етти шо&#1203; (Амир Темур, Халил Султон, Шо&#1203;рух, Улу&#1171;бек, Абул&#1179;осим Бобур, Абу Саид, Мирзо &#1202;усайн Бой&#1179;аро)ни кўзда тутган бўлса, Навоий ўз "Хамса"сини яхлит &#1203;олда &#1202;усайн Бой&#1179;арога ба&#1171;ишлаган ва бу билан &#1203;ар икки муаллиф &#1203;ам шу давр &#1203;укмдорларига ўзларининг маълум маънода миннатдорчиликларини намоён этган эдилар.

Раскрыть

Таржимаи &#1203;ол

Темурийлар давридаги адабий &#1203;аётнинг ўзига хос хусусиятларидан бири адабий жараённинг ягоналиги, унда туркий тидда ижод &#1179;илувчиларнинг &#1203;ам, форсий &#1179;алам тебратувчиларнинг &#1203;ам баробар ва фаол &#1179;атнаша олгани эди. Буни биз Алишер Навоийнинг "Мажолис ун-нафоис" тазкирасида я&#1179;&#1179;ол кўрамиз. Унда ижодкорлар тил хусусиятларига &#1179;араб бир-биридан ажратилмаган.

&#1202;усайн Бой&#1179;аро &#1203;укмдорлиги давридаги адабий &#1203;аётга тўхталар экан, За&#1203;ириддин Му&#1203;аммад Бобур "Бобурнома"да: "Шуародин бу жамънинг саромад ва сардафтари Мавлоно Абдура&#1203;мон Жомий эди", — деб ёзади. Бинобарин, фа&#1179;ат форсий адабиётнинг эмас, шу даврдагл ўзбек адабиётининг гуллаб-яшнашида &#1203;ам Абдура&#1203;мон Жомийнинг роли жуда катта бўлган.Абдура&#1203;мон Жомий Шо&#1203;рух &#1203;укмдорлиги даврида— 1414 йил 7 ноябрда Нишопур я&#1179;инидаги Жом ша&#1203;рида, ру&#1203;оний оиласида ду-нёга келди. Жомийнинг ота-боболари асли Даштдан бўлиб Жомда туриб &#1179;олишган.

Бобоси Мавлоно Му&#1203;аммад ва отаси Низомиддин А&#1203;мад сингари Абдура&#1203;мон &#1203;ам &#1179;ўлига &#1179;алам олиб, шеър ёза бошлаган ва&#1179;тдан бошлаб ўз таваллуд топган ша&#1203;ри номини ўзига адабий тахаллус &#1179;илиб олган (Баъзи олимларнинг фикрича, "Жом" сўзи "идиш" маъносида тасаввуфий тушунчани &#1203;ам биддиради. Шар&#1179;даги адабий анъанага кўра адабий тахаллус кўп маъноли бўлиши маъ&#1179;ул кўрилган).

У асосий умрини &#1202;иротда ўтказди ва шу ерда маш&#1203;ур шоир ва мутафаккир бўлиб етишди. Болалик чо&#1171;идаё&#1179; Жомий зе&#1203;нининг ўткирлиги билан ажралиб турган. Бошлан&#1171;ич маълумотни у отасидан олган. Оиланинг &#1202;иротга кўчиши, отасининг бу ерда шайх ул-ислом мансабига тайинланиши Жомий &#1203;аётида му&#1203;им а&#1203;амитяга эга бўлди.

&#1202;иротда унинг ў&#1179;ишига Хожа Алоуддин Али Самар&#1179;андий, Ша&#1203;обиддин Му&#1203;аммад Жожармий каби маш&#1203;ур муаллифлар ўз &#1203;иссаларини &#1179;ўшдилар. Натижада у араб тили, ило&#1203;иёт, тасаввуф, шеър &#1179;оидалари, адабиёт тарихи ва бош&#1179;а фанларнинг асосларини жуда эрта ва ўзлаштира бошлади.

Жомий турли фанлар бўйича ўз та&#1203;силини Самар&#1179;андда ни&#1203;оясига етказишни ихтиёр &#1179;илар экан, у Улу&#1171;бек мадрасасида Улу&#1171;бек, &#1178;озизода Румий, Али &#1178;ушчи каби алломаларнинг маърузаларини эшитиш шарафига муяссар бўлди. У фи&#1179;&#1203;шунос олим, араб тили, "&#1178;уръон", &#1203;адислар бўйича мутахассис Фазлулло&#1203; Абуллайсдан &#1203;ам кўп дарс одди.

&#1202;иротда Жомий тасаввуф йўлига киришни, ўз билим ва фаолиятини шу йўлга, &#1179;олаверса ижодга, илм-фанга ба&#1171;ишлашни афзал кўради. Ёш Жомий Шайх Саъдаддин Кош&#1171;арий билан я&#1179;инлашиб, унга &#1179;ўл беради ва тез орада унинг &#1203;урматини &#1179;озонади. Жомий пирининг &#1179;изига уйланади. Саъдиддин Кош&#1171;арий тасаввуфда Му&#1203;аммад На&#1179;шбанд сулукига мансуб эди.

1469 йили Султон &#1202;усайн Бой&#1179;аро &#1202;ирот тахтига ўлтиради. Орадан кўп ва&#1179;т ўтмай, 1476-77 йиллар орасида у ўз дўсти ва вазири Алишер Навоий билан Жомийни ўзига пир ва устоз деб танийди. Бу Жомий &#1203;аёти ва фаолиятида катта во&#1179;еа бўлди.

Жомий кундалик &#1203;аётда оддий, дарвишона яшаса &#1203;ам, бирок шо&#1203; ва унга ало&#1179;адор кишиларнинг, &#1203;атто уни асарлари ор&#1179;али таниган бош&#1179;а мамлакат подшо&#1203;ларининг унга муруввати катта эди. Шунинт учун у ўзига тушган даромадлар &#1203;исобига бир &#1179;анча бинойи &#1203;айриялар, шу жумладан &#1202;иротда икки мадраса ва хона&#1179;о&#1203;, тутилган ша&#1203;ари — Жомда бир масжид &#1179;уриш имконига эга бўлган. Унинг Шамсиддин Му&#1203;аммад исмли укаси бўлиб, у катта табиб, олим ва созанда бўлиб етишгани маълум.

XV асрнинг иккинчи ярмидаги ижтимоий-сиёсий, илмий-маданий ва адабий &#1203;аётда юз берган ибратли &#1203;одисатардан бири Навоий —Жомий муносабатларидир. Бу икки буюк зот ижод со&#1203;асида хал&#1179;парварлик ва инсонпарварлик мав&#1179;еида туриш билан бирга хал&#1179;, давлат ишларида инсоф ва адолатни ё&#1179;лар эдилар.

Жомийнинг "Нафа&#1203;от ул-унс", Лужжат ул-асрор", Ашиат ул-ламаот", "Рисо-лаи муси&#1179;ий", "Рисолаи муаммо" каби бир &#1179;анча асарлари Навоийнинг масла&#1203;ати ва илтимоси билан ёзилган. Жомий ўз лирик шеърларини йи&#1171;иб, девон тузмо&#1179;чи бўлганда, Навоий масла&#1203;ати билан учта девон тузади ва девонларнинг биринчисига "Фоти&#1203;ат уш-шабоб", иккинчисига "Воситат ул-иш&#1179;", учинчисига "Хотимат ул-&#1203;аёт" деб ном &#1179;ўяди.

1480 йилдан 1485 йилнинг охирига &#1179;адар Жомий ўзининг буюк "&#1202;афт авранг"и таркибига кирган достонларини яратиш устида иш олиб борди. Шар&#1179; адабиётидаги хамсачилик анъаналари асосида ёзилган бу достонлардан "Силсилат уз-за&#1203;аб", "Ту&#1203;фат ул-а&#1203;рор", "Су&#1203;бат ул-аброр" &#1171;оявий тематик жи&#1203;атдан фалсафий-ахло&#1179;ий йўналишда, жанр эътибори билан панднома типида бўлиб, ўз даврининг энг долзарб масалаларига ба&#1171;ишланган эди.

"Юсуф ва Зулай&#1203;о", "Лайли ва Мажнун", "Саламон ва Абсол", "Хирадномаи Искандарий" достонларида эса шоир анъанавий сюжетларнинг янгича тал&#1179;инларини берди.

Жомий бир неча маротаба &#1203;аж &#1179;илган, &#1203;аж сафари давомида Нишопур, Бастом, Дом&#1171;он, &#1178;азвин, &#1202;амадон, Карбало, Ба&#1171;дод, Дамаш&#1179;, &#1202;алаб, Табриз каби ша&#1203;арларни кўрган, бу ша&#1203;арларда юксак иззат-&#1203;урматга сазовор бўлган. Унинг шахсий мактубларидан маълум бўлишича, у я&#1179;ин дўсти Хожа А&#1203;рор таклифи билан Тошкентда &#1203;ам бўлган ва улу&#1171; мазоратларни зиёрат &#1179;илган.

Абдурахмон Жомий 1492 йили шамоллаш натижасвда хасталаниб, 78 ёшида &#1203;аёт билан видолашган. Унинг дафн маросимшги Навоий бош&#1179;ариб, подшо&#1203; &#1202;усайн Бой&#1179;аро эса мамлакатда бир йил мотам эълон &#1179;илди. Унга атаб кўпгина шоирлар, шу жумладан Навоий &#1203;ам, &#1179;ай&#1171;ули марсиялар битишди. Навоий марсиясида Жомий вафотининг тарихи "Кашфи асрори ило&#1203;" ("Илохий сирлар кашфи") деган сўзлардан (&#1203;ижрий 898, мелодий 1492 йил) чи&#1179;арилган эди.

Абдура&#1203;мон Жомий &#1171;оят серма&#1203;сул ижодкор бўлиб, ундан бизга адабиётнинг турли жанрларига, фан ва санъатнинт ранг-баранг со-&#1203;аларига оид бой мерос &#1179;олган. Жомий асарлари ўз давридаё&#1179; Хуросон ва Мовароунна&#1203;р доирасидагина эмас, бош&#1179;а мамлакатларга &#1203;ам кенг тар&#1179;алган эди. Баъзан &#1179;ўшни мамлакат подшо&#1203;лари, масалан, Султон Яъ&#1179;уб унинг асарларини сўраб махсус элчилар юборган.

Унинг асарлари ўз даврида ва ундан кейин &#1203;ам кўп &#1179;ўлёзма нусхаларда кўчирилган. Масалан, Ўзбекистон Республикаси Фанлар академиясининг Абу Рай&#1203;он Беруний номидаги Шар&#1179;шунослик институти, &#1178;ўлёзмалар институти фондларида Жомий асарларининг XV — XVI асрларда кўчирилган ўнлаб &#1179;ўлёзмаларини учратиш мумкин.

Бундай &#1179;ўлёзмалар Русия, Аф&#1171;онистон, Эрон ва Оврўпо мамлакатларидаги бош&#1179;а &#1179;ўлёзма фондларида &#1203;ам учрайди. Тани&#1179;ли шар&#1179;шунос Е. Э. Бертельс "Жомий" монографиясида шоир асарларининг Тошкент куллиети (ЎзР ФА Беруний номидаги Шар&#1179;шунослик институти, &#1178;ўлёзма инв. №2122) асосида 52 асарининг номини келтиради.

Жомий асарларининг бир &#1179;исми диний ва фалсафий мазмунга эга бўлиб, уларда шоир Ислом дини ва Шар&#1179; фалсафасининг бир &#1179;атор масалаларини ўз &#1179;арашича тал&#1179;ин &#1179;илади, тасаввуфнинт XV асрдаги энг йирик арбоби сифатида ўз фикр-муло&#1203;азаларини баён этади.

Бунга унинг "На&#1179;ши фусус" ("Маънолар на&#1179;ши"), "Шаво&#1203;иди нубувва" ("Пай&#1171;амбарликка далиллар"), "Шар&#1203;и &#1179;асидайи "Тоия" (Радифда "то" &#1203;арфидан фойдаланиб ёзилган &#1179;асида шар&#1203;и"), "На&#1179;ди нусус" ("Матнни тан&#1179;ид"), "Шар&#1203;и &#1179;асидайи "Хамрия" ("Хамрия" &#1179;асидаси шар&#1203;и"), "На&#1179;шбавдий таълимоти &#1203;а&#1179;ида рисола", "Во&#1203;ид" атамаси &#1203;а&#1179;ида рисола", "Зикр" шартлари &#1203;а&#1179;ида рисола", "&#1202;аж &#1179;илиш йў.ллари &#1203;а&#1179;ида рисола", "Ашиот ул-ламаот" каби бир &#1179;анча асарларини шу гуру&#1203;га киритиш мумкин.

Жомий ўзининг мутасаввуфлик фаолиятвда Ба&#1203;овуддин На&#1179;шбанд &#1171;ояларини шу сулукнинг иккинчи бир йирик намояндаси — Хожа А&#1203;рор Валий билан я&#1179;ин муносабатда бўлган &#1203;олда янада ривожлантирди. Расман у ўзини кундалик &#1203;аётда "Маломатия" тари&#1179;атига мансуб деб &#1203;исобласа-да, асарларида улу&#1171; На&#1179;шбандга ихлоси чексиз эди.

У ўзининг "Лужжатул-асрор" &#1179;асвдасида сўфий хул&#1179;-ахло&#1179;и, инсон тарбияси &#1203;а&#1179;вда гап борганда таъмагирликни &#1179;оралаб, &#1179;аноатли кишиларнинг олийжанобликларини, уларнинг маънавий жи&#1203;атдан подшо&#1203; ва вазирлардан &#1203;ам устун эканликла-рини мад&#1203; эгиб, &#1179;уйидаги сатрларни битган эди:

Томеъоя аз ба&#1203;ри гуъма пеши &#1203;ар хас сар ни&#1203;ад, &#1178;онеъонро ханда бар шо&#1203;у вазири кишвар аст.

Мазмуни:

Таъмагирлар бир лу&#1179;ма учун бошини хасга &#1179;уйишга тайёр, &#1178;аноатчилар эса мамлакат шо&#1203;и ва вазири устидан &#1203;ам кула олади.

Шоир фикрича, инсон &#1203;алол ва пок яшаши, бунинг учун эса у бир касбга эга бўлиши, ўз ме&#1203;нати &#1203;исобига кун кўриши зарур:

Марди косиб каз маша&#1179;&#1179;ат мекунад кафро дурушт, Ба&#1203;ри яо&#1203;амворияи нафси да&#1171;ал &#1203;онгар аст.

Мазмуни:

Косиб одам ме&#1203;нат туфайли &#1179;ўлини &#1179;авартиради, Бу &#1179;ўддаги да&#1171;ал эса нафс &#1171;идир-будурини текисловчи рандадир.

Жомийнинг тасаввуфга бўлган эъти&#1179;оди соф ва мукаммал бўлиб, у Худони ёру&#1171; нур кўринишида тасаввур этар эди. Шеърий асарла-рида эса у Худони гўзал маъшу&#1179;а &#1179;иёфасида тасвирлаган. Шу билан бирга унингча, дунёдаги &#1203;амма нарсаларни яратган. Худо ўзи &#1203;ам мингларча кўзгуда, турли &#1179;иёфада ва кўринишда намоёндир.

Жомий "Нафа&#1203;от ул-унс" асарини яратиш билан тасаввуф тарихини ўрганишга катта &#1203;исса &#1179;ўшди. Унда 616 мутасаввуф &#1203;аёти ва фаолияти &#1203;а&#1179;ида маълумот берилган бўлиб, улардан 34 таси аёллардир. Жомий вафотидан кейин бу асарни Навоий маълум тўлдиришлар билан ўзбек тилига таржима &#1179;илиши бежиз эмас эди.

Жомийнинг "Рисолайи аруз", "Рисолайи муаммойи кабир", "Рисолайи муаммойи са&#1171;ир", Рисолайи муаммойи мутаввассит", "Рисолайи муаммойи манзум", "Шар&#1203;и байти Маснавий, "Шар&#1203;и байти Хусрав", "Шар&#1203;и руббиёт", "Рисолайи &#1179;офия" каби асарлари Шар&#1179; адабиёти тарихини, унинг вазн, &#1179;офия ва шеър турлари билан бо&#1171;ли&#1179; назарий масалаларини ўрганишда &#1203;озирги кунга &#1179;адар ўз а&#1203;амиятини йў&#1179;отмаган.

Олимнинг фа&#1179;ат муаммо &#1203;а&#1179;идагина 4 та назарий &#1179;ўлланма яратгани ёки улу&#1171; салафлари асарларининг мураккаб бир байтини изо&#1203;лаш, тасаввуфнинг бирон атамасини ёритиш учун махсус рисолалар ёзгани унинг адабиёт тарихини ўрганишга жуда катта а&#1203;амият берганини, ўзи бу со&#1203;аларнинг &#1203;а&#1179;и&#1179;ий донишманди бўлганини кўрсатади.

Бундан таш&#1179;ари Жомий ўз даврининг энг буюк тилшуноси &#1203;ам эди. У форс тили грамматикаси бўйича махсус шеърий ва насрий &#1179;ўлланма ёзган. Араб тилини эса ўз она тилидек билган эди. У ва&#1179;тда араб тили маш&#1203;ур хоразмлик тилшунос олим Ибн &#1202;ожибнинг (1175— 1249) "Ал-&#1178;офия" китоби бўйича ўрганиларди.

Шоирнинг суюкли фарзанди Зиёвуддин араб тилини шу дарслик бўиича ў&#1179;ир экан, дарсни ўзлаштиришда катта &#1179;ийинчилик сезади. Шунда Жомий унинг а&#1203;волини тушуниб, 1492 йили, яъни умрининг охирларида "Ал-&#1178;офия"га махсус шар&#1203; ёзади. Шундан сўнг Ибн &#1202;ожибнинг асари мактаб ва мадрасаларда шу шар&#1203; ёрдамида ў&#1179;итиладиган бўлади. Жомий "Шар&#1203;и" эса "Шар&#1203;и Мулло" номи билан шу&#1203;рат &#1179;озонади.

Унинг аруз билан бир &#1179;аторда музика назарияси &#1203;а&#1179;ида "Рисолайи муси&#1179;ий" асарини ёзиши шу давр маданий &#1203;аётида катта во&#1179;еа бўлди. Жомий ўз рисоласида Абу Наср Форобийнинг кўп жиддлик "Музика &#1203;а&#1179;ида катта китоб" асаридаги &#1171;ояларни янада ривожлантирди, муси&#1179;ани товушларнинг ўзаро о&#1203;ангдошлик (таълиф) ва ноо&#1203;ангдошлик (манофарат) ну&#1179;таи назаридан ўрганувчи, янги куй яратиш учун улар орасидаги оралик (озмина)ларни текширувчи фан деб характерлади.

Муси&#1179;а, унинг фикрича, инсонга энг ю&#1179;ори маъна-вий ози&#1179; берадиган мукаммал гўзал товушлар &#1203;а&#1179;идаги фандир. Бу фан инсонларга хизмат &#1179;илиши, уларнинг &#1203;аетини безаши зарур.

XV аср адабий &#1203;аётида шеърий асарлар билан бир &#1179;аторда насрни ривожлантиришга &#1203;ам а&#1203;амият берилар эди. Шайх Саъдийнинг "Гулистон" номли маш&#1203;ур &#1203;икоялар тўпламини &#1171;оят севган ва уни "жаннатдан нишон, хашак-тикони &#1203;ам анбаргадир жон" деб таърифлаган Жомий 1486—87 йилларда шу асарга жавобан "Ба&#1203;ористон" деган асарини яратди.

Жамиятдаги турли таба&#1179;алар &#1203;аётидан, тарихдан &#1203;икоя &#1179;илувчи бу тўпламда биз жанр эътибори билан енгил, ёзилиш услуби ўзгача, тили хал&#1179;чил, сюжети содда кўп &#1203;икояларни ў&#1179;ишимиз мумкин. &#1202;ар бир &#1203;икоя катта тарбиявий а&#1203;амият-га эга. Масалан, &#1179;уйидаги &#1203;икояни Искандарнинг мураккаб бир саволга &#1171;оят о&#1179;илона жавоб берганини ва дўстлик, инсонийлик &#1171;ояларини улу&#1171;лаганини кўрамиз:

"Искандардан:
— Сен шундай ёшлик ва нав&#1179;иронлик чо&#1171;ингда &#1179;андай &#1179;илиб бу давлату салтанатга эриша оддинг? — деб сўраганларида, у шундай жавоб берибди:
— Мен душманларимга хушмуомала бўлдим, токи адоват жилови йи&#1171;илиб жонлансин; дўстларга садо&#1179;атда бўлдим, токи дўстлик муста&#1203;камлансин".

"Ба&#1203;ористон"нинг 7-равзаси адабий тазкира характерида бўлиб, унда Рудакий, Да&#1179;и&#1179;ий, Фирдавсий, Носир Хисрав, Низомий, Шайх Саъдий, &#1202;офиз Шерозий, Камол Хўжандий, Хусрав Де&#1203;лавий каби маш&#1203;ур форс-тожик шоир ва адиблари тў&#1171;рисида &#1179;имматли маълумотлар &#1203;амда уларнинг &#1203;аётидан олиб ёзилган &#1203;икоялар бор.

Лекин Жомий ижодининг энг катта &#1179;исмини, &#1203;еч шуб&#1203;асиз, унинт шеърияти ташкил этади. 1490 йилнинг бошида у ўз шеърларидан 3 та девон тузган бўлиб, бу девонлар 1805 &#1171;азал ва бош&#1179;а шеър турларини ўз ичига олгандир. Бу девонлардаги деярли барча шеърлар шоирнинг лирик шеърлар со&#1203;асидаги юксак истеъдодидан дарак беради.

Навоий: Жомийнинг йигитлик даврида илм олишга &#1179;атти&#1179; эътибор берган бўлсада, "аммо &#1203;еч ва&#1179;т назм ойинидин холи эмас экандурлар", — деб ёзади "Хамсат ул-мута&#1203;аййирин" асарида. У ўз муло&#1203;азаларини давом эттириб, улу&#1171; шоир шеърларининг диний-тасаввуфий, мазмуни, Алло&#1203;ни таниш, билигд билан боьл и&#1179; &#1203;а&#1179;и&#1179;атни шоир мажозий йўл, услуб билан, ўзини мажбур &#1179;илиб эмас, балки беихтиёр ифодалагани &#1203;а&#1179;ида ёзади.

Жомий шеърларида &#1203;ам, бош&#1179;а кўп Шар&#1179; мумтоз шоирлардаги каби &#1203;аёт, инсон гўзаллиги ва ички туй&#1171;у, э&#1203;тирослари ўзининг табиий ифодасини топган ва шоир уларга тасаввуфий маъно берган. Жомий шеърий меросининт йирик тад&#1179;и&#1179;отчиси А Афсахзод &#1203;ам бу тў&#1171;рида: "Жомийдаги сўфиёна кайфият унинг ижодий йўли-ни энг ибтидосидан бошланган эди", — деб ёзганда тўла &#1203;а&#1179; эди.

Жомий лирик шеъриятида реал &#1203;аёт билан тасаввуфий хаёлот шоирнинг ижодий фантазияси ор&#1179;али бирлашиб кетган.
Шоир шеъриятидаги панд-наси&#1203;ат ру&#1203;идаги шеърлар кишиларни эзгуликка, &#1203;алол ва пок бўлишга, камтарликка, Алло&#1203; томонидан берилган умрни яхши ишлари билан яшаб ўтказишга даъват этади. У ўз рубоийларининг бирида ёзади:

Бўлайлик дил хаста &#1203;ам сийналар чок,
&#1202;аётда доимо пок бўлайлик, пок.
Хокистар бўлайлик ишнинг бошидан,
Чунки охири &#1203;ам хок бўлурмиз, хок.
(Ш. Шому&#1203;амедов таржимаси)

Ранг-баранг &#1203;аётий мавзуларда яраттан бадиий юксак ва сержило шеърлар билан форсий адабиётни бойитган Жомий, Саъдий Шерозий, Амир Хусрав Де&#1203;лавий, Хожа &#1202;офиз Шерозий каби сўз санъаткорлари сафидан муносиб ўрин олди.

Абдура&#1203;мон Жомий ижодининг гултожи, гяуб&#1203;асиз, унинг "&#1202;афт авранг" деб номланган достонлар мажмуасидир. Бу достонларида Жомий форс-тожик адабиётида яратилган Низомий Ганжавий (1141—1209) ва Амир Хусрав Де&#1203;лавийнинг (1253—1325) "Хамса"ларидаги энг яхши &#1171;оявий ва адабий анъаналарни давом эттириб, XV асрнинг ижтимоий-сиёсий ва маънавий &#1203;аётида мавжуд муаммоларга ўз муносабатини билдиришга &#1203;аракат &#1179;илганки, маснавийда, олдинги "Хамса" достонлари вазнида яратилган бу достонлар Низомий ва Де&#1203;лавий асарларидан &#1179;олишмаслигини таъкидлаб, Алишер Навоий &#1179;уйидаги байтларни ёзган эди:

&#1170;азал дарду сўзияи, ва&#1203;-ва&#1203;, не дей! Деса маснавий, алла&#1203;-алла&#1203;, не дей! Агар назмдин борча усдуб анта, Бори бир-биридин эрур хўб анга, Вале маснавий ўзга олам дурур, Кн таъбига &#1203;оло мусаддам дурур. Бўлуб жилвагар табъи кўзгусида, Ки сабт айлади "Хамса" ўтрусида, Эрур андин орту&#1179;кя, ўксук эмас, Эл андин дер орту&#1179;ки, ўксук демас!

Ижтимоий-сиёсий, фалсафий-ахло&#1179;ий масалаларда Жомий хал&#1179;-парварлик ва инсонпарварлик, адолат ва инсоф масалаларига, зулмни, золимларни &#1179;оралашга кенг ўрин берди. Буни у айни&#1179;са шо&#1203;лар &#1203;а&#1179;ида гап борганда, &#1179;айта-&#1179;айта &#1179;аламга олди. Унингча, шо&#1203; одил бўлса, у бехавф-бехатар яшайди.

Жомийнинг "Юсуф ва Зулай&#1203;о", "Лайли ва Мажнун" достонларида иш&#1179; ва му&#1203;аббат, дўстлик мавзулари янги ил&#1203;ом, янги шеърий &#1203;арорат билан ёритилган бўлиб, шу анъанавий сюжетга &#1179;урилган достонлар орасида ало&#1203;ида ўрин тутади. "Лайли ва Мажнун"югаг кириш &#1179;исмида дўстликни, му&#1203;аббатни улутлаб шоир ёзади:

Умид хазинасин калити ёрдир, &#1202;аётинт у бирла шод, бахтиёрдир. Вужудинг ма&#1179;суди недир &#1171;айри ёр? Ёрсиз бу савдонинг не кераги бор? Вужудинг топгунча буткул ин&#1179;ироз, Бирор &#1179;уш этолмас ёр каби парвоз.

Худди шу сатрлар давомида Жомий дўстликка мисол тарзида бир умрлик &#1179;адрдон дўсти Алишер Навоийни эслайди ва уни дўстлик бо&#1171;идаги энг вафодор ва ме&#1203;рибон дўст сифатида шундай таъриф ва тавсиф этади:

Дўстлик бо&#1171;идаги маъсус хушкалом,
Вафо шохидадир Навоий мудом.
Гўзал сўзлар билан наво айлагай,
Озурда дилларни даво айлагай.

Бундан бош&#1179;а ишнинг бўлмас адоси, Жа&#1203;онда дўстлар бўлмас адоси, Ўз даврида Жомий фа&#1179;ат Навоийнинг эмас, балки бутун ўзбек адабиётини &#1203;ам энг я&#1179;ин дўсти эди. Навоий ёзишича, у туркий тилда шеър ёзмаса &#1203;ам, аммо бу тилдаги асарларни яхши тушунар ва улар &#1203;а&#1179;ида ўз фикрини айта олар эди. Мавлоно Лутфий вафоти олдида ўзининт тугалланмай &#1179;олган:

"Гар кори дили оши&#1179; бо кофири Чин афтад,
Бе&#1203;зон ки ба бадхўйи беме&#1203;ри чунин афтад",

— деб аталадиган матла билан бошланган &#1171;азалини Жомий давом эттириб, тугатиб, ўз девонига киритсин, — дея васият &#1179;илган. Маълумки, Жомий бу илтимосни бажарган. У &#1202;усайн Бой&#1179;аро ижодидан &#1203;ам тўла хабардор эди. Айни&#1179;са унинг Навоий "Хамса"сига ўзининг "Хирадномайи Искандарий" достонида &#1179;уйидаги ба&#1203;они бергани ди&#1179;&#1179;атга сазовордир:

Ба турки забон на&#1179;ше омад ажаб, Ки жодудамонро бувад ме&#1203;ри лаб. Зи чарх офарин&#1203;о бар он килк зод, Ки ин на&#1179;ши матбу аз он килк зод.

Мазмуни:

Туркий тилда шундай бир ажойиб на&#1179;ш (асар) пайдо бўддики, Унинг олдида &#1203;ар &#1179;андай (сўз) се&#1203;ргари о&#1171;зини очолмай &#1179;олди. Фалакдан офаринлар ё&#1171;илсин (бу на&#1179;шни чизган Навоий) &#1179;аламигаки, Бу гўзал на&#1179;ш, ахир, ўша &#1179;аламнинг ишидир.

http//photoload.ru/data/73/80/1b/73801b7ed80d360f68db6d39f5aebf08.jpg

<div align="center">
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
</div>

Поделитесь записью в соцсетях с помощью кнопок:

Просмотров: 2568
Рейтинг:
  • 5