Oybek. Bolalik ( Bolalik xotiralarim). Qissa

29.02.12 | yabgu

http//photoload.ru/data/24/c5/a6/24c5a6dbbacc9f2d5a902c9dfcfbfb63.jpg


<b>Bolalik.Qissa. / Болалик.&#1178;исса</b>
Author: Oybek / Ойбек
Publisher: Toshkent.,'Yosh gvardiya'
Publication date: 1963
Number of pages: 274
Format / Quality: PDF
Size: 10,9 Mb
Language: Uzbek

Цитата:
Aдибнинг дўсти ва ижодининг йирик тад&#1179;и&#1179;отчиси &#1202;.Ё&#1179;убов «Болалик» &#1179;иссаси &#1203;а&#1179;ида фикр юритаркан, уни «Ойбекнинг тарихий темалардаги баъзи бир асарларининг илк ил&#1203;ом манбаини ани&#1179;лаш, улардаги айрим образларнинг асл аждодларини, прототипларини топиш, уларнинг мо&#1203;иятига кириш учун бир «калит» &#1203;амдир» деб таърифлаган эди. Дар&#1203;а&#1179;и&#1179;ат, эътибор &#1179;илинса, «Болалик»даги кўп ну&#1179;талар Ойбекнинг тарихий мавзудаги асарларида у ёки бу тарзда аксланганини кўриш &#1179;ийин эмас. Тў&#1171;ри, «Болалик» &#1179;иссаси адибнинг тарихий мавзудаги асарларидан анча кейин ёзилган: ижодий фаолиятининг шомига келибгина Ойбек болалигида кўрган-кечирганларини, мур&#1171;ак хотирасида му&#1203;рланган таассуротларни бадиий жонлантиришга жазм этган. &#1178;иссани мутолаа &#1179;иларкан, бу хотираларнинг нечо&#1171;ли о&#1203;орли, жонли экани &#1203;айратга солади кишини. Табиийки, бу хотиралар илгариро&#1179;, адиб ўзининг тарихий асарлари устида ишлаган пайтларда &#1203;ам мавжуд, э&#1203;тимол, янада о&#1203;орлиро&#1179;, жонлиро&#1179; эдилар. Шу боис &#1203;ам ўтмиш &#1203;аёти манзараларини чизаркан, адибнинг ўша хотиралари асар во&#1179;елигига проекцияланади.

Ойбекнинг болалиги мустамлака зу&#1171;уми кучайган, ижтимоий &#1203;аётдаги кескин ўзгаришлар ва юртдаги талотўплар туфайли хал&#1179; турмуши о&#1171;ирлашган даврларга тў&#1171;ри келади. Бўл&#1171;увси адиб хал&#1179;нинг о&#1171;ир а&#1203;волини кўрди, унинг маша&#1179;&#1179;ати, изтиробу аламларидан бола &#1203;азмига яраша тотинди. «Болалик»да хал&#1179;нинг о&#1171;ир турмуши &#1203;а&#1179;идаги маълумотлар катталар тилидан берилади, &#1203;икоячи уларни гўё &#1179;андай эшитган бўлса ўшандайча китобхонга та&#1179;дим этади. Катталар эса «нарх-навонинг осмонга сапчигани»дан, замона айниганию инсоф-диёнат кўтарилганидан, тирикчиликнинг о&#1171;ирлигидан... шикоят &#1179;илишади, ўзларича бунинг сабабларини &#1179;идиришади. Масалан, онаси билан су&#1203;батда &#1179;ўшни аёлнинг гапини олайлик: «Бойлар ўлгурнинг пичо&#1171;и мой устида. &#1202;аммаси &#1179;утурган, &#1203;аммаси олифта, кеккайган, фиро&#1171; димо&#1171;ли &#1178;ирилгурлар дан&#1171;иллама уйлар, йигирма таноб, ўттиз таноб бо&#1171;лар, &#1179;ўш-&#1179;ўш &#1179;ўралар солади. Уруш бошланди-ю, ун, ё&#1171;, ози&#1179; ов&#1179;ат билан савдо &#1179;иладиган янги-янги бойлар ту&#1171;иляпти. Иш&#1179;илиб замон бузилди, я&#1179;инда э&#1203;тимол охир замон бўлар...» Кўриб турганимиздек, аёл турмушнинг о&#1171;ирлашишида бойларни айбдор &#1179;илмо&#1179;да. Тў&#1171;ри, &#1203;озирда бундай тал&#1179;ин сабабини осонгина Ойбекнинг ўтмишга «синфий ёндашуви» билан изо&#1203;лаб&#1179; ўйса бўлади. Биро&#1179; шуни тан олиш керакки, жамиятда зулм кучайган, бу&#1203;рон чу&#1179;урлашган ва&#1179;тларда олчо&#1179; кимсаларнинг ўзгалар &#1203;исобига бойиш имконияти кенгаяди — юртнинг бир &#1179;исми ўта бойиб, иккинчи &#1179;исми &#1179;ашшо&#1179;лашиб боради. Бу эса, истасак-истамасак, манфаатлар тў&#1179;нашуви &#1203;осиласи бўлмиш ижтимоий кескинликни келтириб чи&#1179;аради. Яъни, бизнингча, бу ўринда «Ойбек ўзининг болалик даврини синфий ну&#1179;таи назардан тасвирлади» дегандан кўра «реалистик тасвирлади» дейилгани адолатлиро&#1179; бўлади. Зеро, Ойбек болалигида худди шундай &#1203;олатларни ўз кўзи билан кўрган: жа&#1203;он урушининг бошланиши билан нарх-навонинг кўтарилгани, натижада турмушнинг бе&#1203;ад о&#1171;ирлашганию норозиликнинг кучайгани, янги бойларнинг &#1179;утургани... — булар бари ту&#1171;ма истеъдодли, кузатувчан ёш Мусо хотирасида ўчмас из &#1179;олдирган. Айни шу &#1203;олат «Болалик»да мардикор олиш билан бо&#1171;ли&#1179; исённинг бош омили сифатида тал&#1179;ин &#1179;илинади — мардикор олиш эса бир туртки, етишмаётган сўнгги томчи, холос. Шуниси эътиборлики, Ойбек Торобий бошчилигидаги &#1179;ўз&#1171;олоннинг юзага келишини &#1203;ам шунга монанд тал&#1179;ин &#1179;илади. Хусусан, «Ма&#1203;муд Торобий» драматик достонида зулмдан орти&#1179; эзилган хал&#1179;нинг &#1179;ўз&#1171;алишига Чи&#1171;атойхон учун «беш-ўн &#1203;унарманд» ва «бир неча &#1179;из» беришни талаб &#1179;илганлари туртки бўлади. Шу номли либреттода эса вафот этган Чи&#1171;атойхон хонадонига мансуб «Улу&#1171;нинг &#1179;абрига тириклайин Кўммак учун етти &#1179;из» беришни талаб этганлари хал&#1179;ни &#1179;ўз&#1171;айди. &#1202;ар икки асардаги исён са&#1203;наларининг тасвири &#1203;ам «Болалик»даги исён са&#1203;насини эслатади. Бу &#1203;ам бежиз эмас, албатта. «Болалик» &#1179;иссасидан маълум бўладики, бўл&#1171;увси адиб &#1179;ўз&#1171;алган хал&#1179; ичида юрган, исён манзаралари унга жуда &#1179;атти&#1179; таъсир &#1179;илган. Бас, бу таассуротларнинг кейинча узо&#1179; ўтмишдаги &#1171;алаёнлар тасвирида ўз изини &#1179;олдирмаслиги мумкин эмас эди.

Дилмурод &#1178;уроновнинг "&#1178;уду&#1179;да ўсган най о&#1203;англари" ма&#1179;оласидан.
<div align="center">
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!
Уважаемый пользователь, вам необходимо зарегистрироваться, чтобы посмотреть скрытый текст!

Password: turklib</div>

Поделитесь записью в соцсетях с помощью кнопок:

Просмотров: 3141
Рейтинг:
  • 5